torsdag 14 februari 2013

Önskedag

Morgonen började med massage efter barnens önskemål!
                                                                Önskedag börjar på Ö.
                                        Barnen väljer schemat för den här fredagen.
                                        Här gäller det att komma överens och det gick riktigt bra!


                                     Efter massagen blev det disco med olika önskelåtar.

Barnen hade önskat fest med tårta.
När barnen kom in efter rasten såg det ut så här.
Vilken överraskning!

                                            Nöjda och glada med önskedagen! Mums!

Konstmuseet


31 januari besökte vi Konstmuseet.

Vi fick se en utställning av Åsa Jungnelius.


Barnen fick gå runt och titta och Birgitta berättade om
de olika konstverken.


En spännande pyramid av glas.
- Vilka häftiga färger!


Vad finns det i hålet?


Barnen fick skapa med tidningspapper, tapetklister.


Vad ska detta bli? Det vet man inte än!


Här använder barnen garn och tygremsor att knyta med.
Vad ska detta b
li?


Fritt skapande med lera, ståltråd, silkespapper och lim!
Underbart!

Pulkabacken







Full fart i pulkabacken!

onsdag 13 februari 2013

Bokstavsteater


Utförsåkaren Urban tycker det är underbart att åka utför i backarna....
Veckans bokstav är U


Häxan Hulda hade många saker som började på H i sin väska.....
Veckans bokstav är H


Polisen kom till oss och barnen hade många frågor och mycket att berätta för polisen....
Veckans bokstav är P


Flygvärdinnan Fiona tycker att flyga flygplan är fantastiskt
Hon skulle flyga till Frankrike med fotbollsspelarna.
Veckans bokstav är F

Ishallen









En härlig förmiddag i ishallen. Alla kämpade och hade roligt på isen.
När benen blev trötta smakade gott med lite fika.

Barnens konstverk


Barnen har fått en bildinstruktion


De målar sin bild enligt instruktionen och alla ser olika ut.


När bilden och texten är färdig redovisar de sitt konstverk för sina kamrater.


Barnen känner sig stolta och nöjda och de får träna på att framträda inför sina kamrater.
Alla vågar och alla får applåder.

Texten har barnen skrivit själva på datorn med stöd av vuxen.
Vi jobbar med att skriva sig till läsning.


10-kompisar

Under några veckor har vi arbetat med 10-kompisar.
Här är vår 10-kompissång som vi sjungit varje dag för att
lättare komma i håg vad vi lär oss.

                              Vi vill att barnen ska få förståelse för antalsbegreppen 1-10.
                             Här använder vi multilinkar för att befästa kunskapen på ett konkret sätt.


Hur många har du? Hur många blir det tillsammans? Är vi 10-kompisar?

Alla barnen gör var sitt 10-kompisarmband som vi använder tillsammans med en kompis.
Hur många pärlor har jag gömt i min hand om ex.10,4 eller 5 osv. syns utanför handen?


Här är sången live!